Zand, kamelen & andere woestijnervaringen - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van paulaenroel - WaarBenJij.nu Zand, kamelen & andere woestijnervaringen - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van paulaenroel - WaarBenJij.nu

Zand, kamelen & andere woestijnervaringen

Door: paulaenroel

24 Augustus 2011 | Mongolië, Ulaanbaatar

Allereerst willen we iedereen bedanken voor alle leuke reacties op de site! Het is leuk om de stukjes te schrijven, maar het is nog leuker als we weten dat het ook zo goed wordt gewaardeerd!

Voor we aan de Gobi expeditie begonnen hebben we nog een paar dagen in Ulan Baatar doorgebracht. We hebben heel de stad doorgelopen en bekeken. De laatste dag hebben we zelfs de gewone stadsbus omgedoopt tot "hop on" (en heel af en toe "hop off") bus, en zijn zo helemaal in elke uithoek gweest. Het was opvallend hoe veel nieuwbouw hier plaatsvindt, echt overal worden hoge, luxe gebouwen uit de grond gestampt. Ook hebben we onze favoriete ontbijtplek ontdekt: Wendy's Bakery! Vol met lekkere broodjes en gebakjes. Om voor we de woestijn in gingen nog even van westers eten te kunnen genieten.

Daarna vertrokken we dus met onze gids en chauffeur de Gobi in. De eerste 2 dagen waren niet helemaal wat we ervan verwacht hadden, vooral de ritten waren erg lang en saai. De dagen erop, terwijl het landschap lamgzaam veranderde van zandvlaktes naar bebossing, rivieren en bergen, maakten echter een hoop goed. We hebben gedurende de week dan ook een heleboel leuke, spannende, en vooral nieuwe ervaringen opgedaan.

Zo weten we zeker dat niet iedereen elke dag kan zeggen dat hij/zij:

- De nacht in een Ger tent heeft doorgebracht.
- Het bed voor het slapen gaan 10x checkt op spinnen, kevers en andere insecten. Wat een ramp! Gelukkig hadden we van Paula's lieve collega's van de praktijk zijden "slaapcoconnen" gekregen.
- Een geit heeft gemolken, of in ieder geval een poging tot..
- Een lekke band heeft gekregen, midden in de woestijn.
- Soep heeft gekookt op het vuur gemaakt van kamelenpoep. Deze soep ook daadwerkelijk heeft gegeten (en het bijna net zo lekker vinden als onze maandagse soep).
- Tussen de kamelen heeft gestaan. Of rustig een boekje heeft gelezen, met als uitzicht eindeloze vlaktes, geiten en kamelen..
- Kennis heeft gemaakt met Mongoolse culinaire hoogstandjes, zoals pannekoek met schapenvlees, soetethe (of zoiets, een thee gemaakt van water met geitenmelk), kamelenvlees, geitenyoghurt (vers gemaakt) etc. En eerlijk is eerlijk, het was behoorlijk goed te eten allemaal!
- Op de grootste w.c. ter wereld heeft gezeten (de hele woestijn..).
- Wakker is geworden omdat er een dorstige baby kameel voor de tent staat, die "roept" om zijn moeder. In plaats van gewoon van de wekker wakker te zijn geworden.
- Gedacht had toch al een aardig bruin te zijn geworden, maar na de douche bleek het toch vooral stof uit de woestijn te zijn.
- Een mega kangaroe flashback krijgt wanneer er een kameel op volle vaart op de auto afrent die echt ternauwernood ontweken kan worden.
- Midden in de woestijn de linkervoorwiel ophanging van de auto hoort afbreken. En hem vervolgens zelf kunnen vervangen (nou ja, de chauffeur dan).
- Tot in de enkels in de modder staat om een vastgereden auto weer op gang te helpen.
- Tot de ontdekking komt dat het in de Gobi ook heeel veeel kan regenen/onweren en het 's nachts ook behoorlijk koud kan zijn.

Al met al zeker een geslaagde tour, maar we zijn ook wel weer blij om in een hotelkamer te overnachten. Helaas vanwege werkzaamheden met alleen maar koud water..

Morgenvroeg om 7.15 uur lokale tijd stappen we op het laatste gedeelte van de Transmongolie Express en zullen we 40 uur later in Bejing, China aankomen. Ons visum voor China is 30 dagen geldig en deze willen we uiteraard zo goed mogelijk gaan benutten!

Liefs van ons

• 24 Augustus 2011 - 07:22

Bert:

Fijn om weer wat van jullie te horen. Wat goed zo'n gids/chauffeur die ook nog eens een goede monteur blijkt te zijn. Zit ik hier op mijn werk, lees al die mooie verhalen, dan denk je toch wat doe ik HIER???.

Dat de woestijn saai kan zijn, dat weten we nog uit Namibie, maar toch na een tijdje is het steeds weer anders en verrassend mooi.

Geniet ervan !

• 24 Augustus 2011 - 08:45

Eef:

Leuk om weer eens iets te horen van jullie daar uit dat zandbakje!!!!!!!!
    Aardig wat meegemaakt (en gegeten) daar tijdens deze trip
    Dan is de soep van je moeder toch lekkerder dan die kamelenpoepsoep
    Ps Zaten daar ook de ballen bij van de kameel?????

Geniet maar lekker van de volgende fase van jullie reis en tot horens

• 24 Augustus 2011 - 09:27

Tante Ellen:

Jé Paula en Roel, wat een fantastische reiservaringen. Het is heerlijk om zo door jullie ogen een stukje van de wereld te kunnen verkennen. Lekker breed aan informatie en belevenissen ook nog, zowel in woord als in beeld. Ik wens jullie voor voor de volgende 40 uur net zo'n fijne reis als bij het eerste traject en een heerlijke tijd in China. Ik zie al vol verlangen uit naar het vervolg.
    Alle goeds en bedankt!

• 24 Augustus 2011 - 10:17

Sabine:

Heerlijk om weer van jullie te horen, en hoe!!
    Fantastisch wat jullie allemaal meemaken, nou niet alles natuurlijk (zoals spinnen - Kangeroe-trauma!!) Maar over het algemeen ben ik toch wel jaloers en kan nie wachten nie tot wij naar jullie toekomen.
    Nou goede reis naar Bejing en op naar de Chinees. groetjes en kusjes MAM

• 24 Augustus 2011 - 14:38

James:

Weer een mooi verhaal van Roel en Paula voor op het werk!!
    Geniet ervan maar zo te lezen doen jullie dat uitmuntend.

Ben alweer benieuwd na het volgende verhaal in jullie fantastische reis.

Groetjes,
    James

• 24 Augustus 2011 - 18:06

Fam. Kortenray:

Wat geweldig!! Kijan hoeft geen kamelenpoepsoep...hahahahah!
    Vooral die foto: net te laat.. komt me wel bekend voor!
    groetjes fam. kortenray

• 24 Augustus 2011 - 21:34

Theo En ANS:

Geweldig, wat jullie allemaal mee maken en wat een luxe in de Woestijn, (ha, ha, ha,)
    En Paula, kan zich maar beter bij de fysio houden i.p.v . geiten melken, zag er niet zo goed uit.
    O, ja en wie de kameel is, dat is toch duidelijk te zien, de rechtste toch!!!!!!!!!!!!!!!
    Zet je schrap voor de treinreis, wensen jullie een goede reis en dan dadelijk 30 dagen genieten en van alles mee maken in China,
    Wederom is jullie verhaal en foto's fantastisch.

Liefs Theo en Ans

• 25 Augustus 2011 - 07:19

Debske:

ik vind het echt super om jullie verhalen te lezen.
    Elke dag is weer een avontuur voor jullie.
    Helaas is dat hier niet, elke dag weer patienten...:-)
    Geniet er samen van!!!

ciuman

• 25 Augustus 2011 - 08:11

Ankie/collega Eef:

Hoi Paula en Roel,

Ik ben een collega van Eef en hoor elke ochtend de verhalen over jullie fantastische reis.
    Gisteren van Eef de site gekregen van jullie blog.
    Met veel plezier heb ik de prachtige verhalen gelezen en ik blijf jullie belevenissen volgen.

Groeten
    Ankie

• 25 Augustus 2011 - 09:21

Michael:

leuk te lezen, ik kon niet op jullie afscheid zijn want was op vakantie maar bij deze een hele goede reis!

• 26 Augustus 2011 - 19:09

Moniek Ries En Ties:

tjonge ziet er allemaal mooi uit, fijn om te lezen dat jullie het goed hebben. Blijf die foto's erop zetten met de verhaaltjes erg leuk groeten uit wijchen-zuid!

• 26 Augustus 2011 - 20:36

Moeders:

Hallo daar,

wat zijn jullie heerlijk aan het genieten ! Alles in en uit de natuur, de prachtige uitzichten, als wel het culinaire eten, SPANNEND. Wat een eenzaamheid en rust, maar kijk wel uit voor die Boedhisten.... offeren!

tot gauw weer, met de nieuwe verhalen en foto's uit China,
    liefs moeders.

• 27 Augustus 2011 - 07:56

Hans Swart:

Hey beiden,

Nou ik lees het al. Al weer hele nieuwe ervaringen t.o.v. het Rusland en de stadse wereld die jullie hebben achtergelaten. En nu eerst Beijing. Geweldige stad. Je moet een fiets huren hoor. Ik ben net weer terug, maar die dag op de fiets was een geweldige ervaring en je komt snel ergens. Wel even t zadel in hoogte verstellen, want de vraag: Hoelang is een chinees kan beantwoord worden dat ie kleiner is dan een Nederlander! Heel veel plezier en ik blijf volgen.
    Groet,

Hans

• 28 Augustus 2011 - 02:38

Pheebs:

Wat een belevenissen! Leuk om jullie verhaaltjes te lezen...geeft mij ook weer helemaal zin weer te beginnen! =) (Nu nog een beetje langzaam aan het inkomen). Geniet ervan in China n ik kijk uit naar jullie volgende verhalen!

Kus

• 29 Augustus 2011 - 09:35

Anneke :

Hey!
    Wat klinkt het heerlijk allemaal! En de foto's zijn ook super!
    Geniet er van! En denk af en toe aan het vieze, koude en vooral natte Nederland!
    Groetjes Anneke
    p.s. Paula we hebben je wel gemist hoor op de bruiloft van Catelijne en Maarten!

• 29 Augustus 2011 - 17:38

De Mangel:

het is leuk om jullie zo te kunnen volgen met wat jullie allemaal meemaken vooral met die kamelen
    met die grote hang bulten wij wachten vol spanning op jullie volgende reisverslag van China zijn 30 dagen wel genoeg om alles te zien heel veel plezier daar ginder
    gr. Henk & Jans

• 31 Augustus 2011 - 09:45

Hannie Willems:

Wat een indrukken en ervaringen, geweldig. Maar goed dat er internet is.
    Blijf genieten en ik geniet mee, groetjes Hannie.

• 31 Augustus 2011 - 10:40

Serenda:

hallo eindelijk kan ik jullie ook volgen tante wilma had me de goede site gegeven maar wat mooi en leuk om zo te lezen en te zien dat jullie het zo na de zin hebben straalt van de foto af haha.
    was wel even bezig met lezen ma erg intressant allemaal zo zie ik ook nog eens wat haha.
    verder alles goed hier jullie ook het allerbeste daar en geniet ervan
    xxxxx serenda en pat

• 05 September 2011 - 17:55

Peter En Joke :

Hoi Roel en Paula, zo te lezen vermaken jullie je uitstekend.

Prachtig al die verhalen en wat jullie allemaal zien en meemaken, eigenlijk zijn hier geen woorden voor, zo mooi de natuur en al die mooie foto's, we beleven alles met jullie mee. Knap hoor dat jullie al het eten proberen en het ook nog te eten vinden. Net als sommige andere vrienden van jullie denken wij ook wat DOEN WIJ NOG HIER, zou jullie zo achterna willen reizen, het ziet er allemaal zo relax uit.
    Paula en Roel geniet van jullie laatste gedeelte mongolie expres, zal best wel even slikken zijn om van jullie gezellige medereizigers afscheid te nemen, maar jullie ontmoeten vast weer leuke mensen in China. We kijken nu alweer uit naar jullie nieuwe reisverslag, HEEL VEEL PLEZIER.

Een knuffel en xxxjes van Joke en Peter

• 07 September 2011 - 17:08

Tante Erna:

Hallo Roel en Paula, Prachtig hé; wat jullie allemaal zien. Fotogeniek beide en supertopfoto`s??
    en Paula hoe doe je dat toch met al die outfits.
    Ook hier genieten van al die verre cultuurvergezichten. Lieve groetjes XX