Kedeng kedeng, Irkutsk & Ulan Baatar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van paulaenroel - WaarBenJij.nu Kedeng kedeng, Irkutsk & Ulan Baatar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van paulaenroel - WaarBenJij.nu

Kedeng kedeng, Irkutsk & Ulan Baatar

Door: paulaenroel

15 Augustus 2011 | Mongolië, Ulaanbaatar

Na zondagavond 23.45 in Moskou te zijn opgestapt en 80 uur later te zijn aangekomen in Irkutsk zat ons eerste en verreweg grootste gedeelte van de treinreis erop. Tot en met Ulaan Baatar deelden we een 4-persoonscoupe met Sofie en Emmy, 2 'maskes' van 27 uit Brussel. Zij gaan met de TME ook naar Bejing om vervolgens naar Tibet, India, Maleisie en Argentinie te gaan. Ook een zeer mooi vooruitzicht!

De trein bleek veel comfortabeler dan verwacht en de tijd vloog voorbij met films kijken, kaarten, ouwehoeren met andere reisgenoten in de trein, lezen en slapen. Om de 3 uur stopte de trein op mooie stationnetjes alwaar we steeds eten en drinken konden inslaan bij Russische moedertjes. Onderweg passeren we talloze Russische dorpen en steden waarbij je het gevoel hebt dat ze echt in de middle of nowhere liggen, een beetje alsof je door Groningen en Friesland rijdt, maar dan anders.. Heel apart!

Na aankomst in Irkutsk vertrokken we rechtstreeks naar Listvianka aan het Baikalmeer zo'n 70 km verder. Eerst een douche, want dat is na 3 dagen leven met alleen een wc en wasbak, echt nodig en ook erg lekker.. Het Baikalmeer heeft een oppervlakte net zo groot als Nederland en is op sommige plekken zelfs 1,5km diep. Lekker belangrijk trouwens.. Tot zover ons promopraatje, want verder was er bar weinig te beleven in Listvianka en was het te koud om te gaan zwemmen. Nadat Paula ook nog eens enkele uren plat lag met een mini-voedselvergiftiging waren we toch blij de volgende dag weer terug naar Irkutsk te gaan.

Eerst met de groep NL-ers en Belgen 2 uurtjes naar een openlucht museum in het bos waar de ontwikkeling van Siberie getoond werd inclusief originele huisjes/hutten van vroeger. Met het Baikalmeer als achtergrond! Op zich wel leuk. De rest van de dag door Irkutsk geslenterd, weer lekker traditioneel pizza gegeten, in parkjes gerelaxed en van het lekkere weer genoten (32 graden).. Heerlijk! Irkutsk is wel echt een leuke stad. Wel grappig trouwens dat hier 80% van de auto's het stuur rechts heeft zitten i.v.m. de goedkope import vanuit Japan.

Nog een leuk feitje van de plaatselijke Piet; in de winter is het hier veelal tussen de -30 en -40 graden en in de zomer tussen +30 en + 40. Er zijn zelfs dagen dat het 's ochtends +27 is en 's avonds een meter sneeuw valt... Oan't Moarn !

De volgende nacht stond om 4.10 uur de taxi al voor het hotel om naar het station te gaan voor het vervolg naar Ulan Baatar. Zo positief als we waren over het onze eerste trein, zo verrot was deze trein. Smerige wc's, kleinere coupes, slechtere bedden. En buiten regent het helaas. Maar gelukkig duurt dit stuk 'maar' 26 uur.. Het uitzicht op dit stuk is trouwens wel indrukwekkend, dus dat maakt een hoop goed. Jammer genoeg zijn ook de ramen van de coupe vies, waardoor foto's van van dit uitzicht maken een stuk moeilijker wordt.. Verder is de trein trouwens perfect :-)

Zondagochtend vroeg kwamen we aan in Ulan Baatar, hoofdstad van Mongolie (1 mln inwoners) om hier vervolgens 3 dagen te verblijven. Het allereerste wat opviel was dat de mensen hier weer gewoon vriendelijk zijn in tegenstelling tot de Russen. Een verademing! We hebben al een goed beeld van de stad gekregen en het is een mix van zeer arme sloppenwijken en een bijna westers ogend centrum met mooie gebouwen. Het is ook wel apart dat we praktisch de enige westerlingen zijn hier, we zijn voor ons gevoel dan ook weleens zelf de attractie haha.

Terwijl we dit schrijven zitten we nog we enkele dagen in Ulan Baatar en hebben we een trektocht/safari door de Gobi woestijn en het Mongoolse binnenland van 7 dagen voor de boeg. Dit moet erg speciaal zijn en we zijn dan ook erg benieuwd hoe dit gaat worden.. Daarna zullen we met de trein doorreizen naar Bejing en zullen we onze ervaringen uiteraard weer delen met hopelijk veel mooie foto's!

Groetjes aan iedereen vanuit het zonnige Mongolie!

• 15 Augustus 2011 - 04:44

James:

Ziet er echt gaaf uit!! Veel plezier

• 15 Augustus 2011 - 05:34

Sharon & Dennis:

Hee Paula en Roel!

Wow supergaaf wat jullie allemaal zien en doen! Het lijkt ons geweldig! Geniet er van!!

Liefs, Sharon & Dennis

• 15 Augustus 2011 - 06:43

Sofie /Joost :

Heeeeerlijk!!!
    Geniet ervan en blijf maar lekker veel schrijven en foto's plaatsen.
    Groetjes uit Breda

• 15 Augustus 2011 - 07:07

Nikki:

Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien!! Heel gaaf om de foto´s bij de leuke verhalen te zien, krijg je er toch een beetje een beeld bij. Maarreh... dat schattige Mongoolse meisje kijkt niet zo gelukkig, jullie zijn toch wel aardig tegen haar geweest;)?
    Blijf vooral zo genieten als jullie nu doen, dan genieten wij vanaf hier met jullie mee! Veel plezier met de trektocht, ik zie al uit naar de volgende update!

Liefs!

• 15 Augustus 2011 - 07:12

Geer:

Ja, ja! We krijgen toch niet iedere week van de jaloersmakende verhalen?? Grapje hoor! Het klinkt als een geweldige tijd samen en daar moet natuurlijk van genoten worden! Doen dus!

xx Geer

• 15 Augustus 2011 - 09:48

Fam. Kortenray:

Wat super leuk om iedere keer jullie verhalen te lezen!! Stuur maar een beetje zon hierheen....;)
    groetjes

• 15 Augustus 2011 - 10:42

Moeders:

Hallo Samen,

Na de sprekende foto's en het skypen van Zondag voel ik mij heerlijk dichtbij! Het is zeer duidelijk dat jullie geweldig genieten, en er is gelukkig niets te zien van de kleine voedselvergiftiging (een bezorgde mama!).
    Jullie zijn vast blij dat het daar nu geen winter is (-30/40 graden), Brrr!
    Héél veel plezier de komende dagen, al zal dat wel lukken met een privé chauffeur en een eigen gids. Slaap lekker bij de Nomaden, in de Gertenten!

Liefs van moeders

• 15 Augustus 2011 - 11:17

Emile:

kwijl kwijl kwijl .... ik wil met jullie meeeeeee

• 15 Augustus 2011 - 11:24

Nog Een Moeders!:

Hallo Kinders,
    We zitten hier op het werk met z'n allen te genieten van jullie gezellige informatieve verhalen en prachtige foto's. Alberdien is reuze enthousiast. Groetjes van iedereen hier!
    Het was echt leuk om jullie gisteren te zien en horen tijdens het skypen.
    Lekker genieten van trektocht en voorzichtig met wat je allemaal eet.
    We gaan gauw weer aan 't werk, anders krijg ik de Baas achter me aan! haha.
    Heel veel liefs
    van de andere moeders!!

• 15 Augustus 2011 - 12:16

Joost (Breda):

Goed begin is het halve werk! en een goede douche is inderdaad ook fijn ;) Veel plezier weer!

• 15 Augustus 2011 - 17:24

Verooooooooo....:

Al mongoolse liedjes geleerd?? Gaarne een filmpje dan...;-)

• 15 Augustus 2011 - 17:32

Joyce:

leuk om jullie verslagen te lezen :)
    geniet ervan! xx Joyce

• 15 Augustus 2011 - 19:24

Leonie En Renaldo:

Hey avontuuriers,

Zo te zien vermaken jullie je prima. Super leuk die verhalen en foto's
    Have fun.

Xx ons

• 16 Augustus 2011 - 13:45

Gaaljager:

leuke meskes in de trein!!! beter dan die Hollandse Boeren in de Sziget trein hahaha ;)

• 16 Augustus 2011 - 14:24

Peter En Joke:

Hoi paula en roel,

Wat een mooi verslag en schitterende foto's. Zo te zien hebben jullie ook een leuke groep om mee
    op te trekken.Leuke belgisiche meisjes, iets voor harm haha.
    80 uur in de trein is iets, maar ja je ziet wel van alles.
    Foto van mongolisch meisje is echt schitterend.
    Hier in old dutch gaat alles gewoon zijn gangetje, weer valt nu mee, het is niet koud maar de zon wil
    er niet altijd door heen komen.
    Paula en roel geniet ervan en tot jullie volgende verslag,
    een knuffel en xxx vanuit old dutch en uiteraard van wes en jake doeiii veel plezier

• 16 Augustus 2011 - 15:16

Mark :

Leuk verslag, maar hoe is het bier daar?? Veel plezier en geniet ervan.

• 16 Augustus 2011 - 16:41

Tante Wilma:

supergaaf om het allemaal uit alverna te bekijken, leuke foto op het station in moskou.
    veel plezier op safari door de woestijn en veel gein in de mongoletrein........
    groetjes tynie wilma en harm.

• 16 Augustus 2011 - 17:51

Jazzy & Tomi:

Hee Paula & Roel,

Wist niet dat jullie zo'n geweldige reis gingen maken.. super zeg!
    Nou leuk om zo jullie verhalen te kunnen lezen wat jullie allemaal doen en nog gaan doen ook erg leuke fotos.. :)
    Nou nog heel veel plezier en geniet ervan.. :)
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!
    Liefs vanuit Helsinki

• 17 Augustus 2011 - 08:14

Henk En Geke:

Paula, een mini-voedselvergiftiging?? Alles weer goed?
    Het geluk straalt gewoon van de foto's af! Jullie hebben het echt super!

xx

• 17 Augustus 2011 - 22:55

Sal En Yvonne:

Hey Roelowitsch en Pauleta,

Super leuk om jullie zo te volgen! Wat een techiek toch allemaal! Leuke foto's en zoveel geluk straalt er uit jullie ogen om jaloers op te worden :-(
    Al helemaal als ik bedenk dat ik maandag weer lekker aan het werk moet.... dus een beetje medeleven van jullie kant oké? ; VEEL FOTO's en VEEL VERHALEN want dan kan ik in mijn baas zijn tijd toch nog iets leuks doen :-) en heb ik maandag avond iets om over te kletsen tussen die serieuze louche kannonnen!!!!
    Heel veel plezier maar dat is overbodig te zeggen want dat is wel duidelijk..... dan maar een titty touch pauleta xxxxxxxxx yvonne

• 18 Augustus 2011 - 02:32

Hans Swart:

Hey ex reisgenoten,
    Alles nog ok lees ik al. Jullie genieten van al hetgeen je tegenkomt. Wat een mooie foto's al en verhalen. Ik ben nog steeds erg gelukkig met een werkende telefoon. Ik sms wat af, ha ha.
    Ik ga vanavond naar China (via Harbin naar Beijing) na nu 3 dagen in Vladivostok te zijn geweest. Best een mooie stad, maar wel smerig en nog meer Japanse auto's met rechtse sturen. Mijn hospita stopt met helemaal vol met pannenkoeken en honing, vlees, rijst, fruit dus dat komt goed. Hebben contact via de blog en een hele goede reis!!

Hans

• 19 Augustus 2011 - 12:05

Snip:

hey guys....

ziet er geweldig uit daar allemaal,hier gaat het gewone leven weer verder naar alle vakantie's,maar 1 geluk de voetbalcompetitie gaat weer begginnen dus stof tot ouwehoeren genoeg,heel veel geluk nog en geniet super nog een paar cash avondjes winnen en wie weet zie ik jullie eerder met barry;s haha... roelie ik hou je op de hoogte van alle uitslagen elke zondag dus......
    ps ramon zomer is naar heereveen verhuist.....

veel gezondheid

xxx grtzz snipje

• 22 Augustus 2011 - 09:11

Wiskie:

Roelovlic en Paulavic,

Leuk om dit allemaal te lezen en de foto's te zien!
    JALOERS!!!!!!!!!!!!! Geniet ervan!!

• 23 Augustus 2011 - 10:28

Paul:

Mongolie staat ook op mijn lijstje en na jullie stukje kan ik bijna niet wachten om zelf te gaan.
    Op de praktijk vragen mensen heel veel naar jullie reis en af toe toe laat ik wat zien van de site.
    Ik hoop voor jullie dat het de laatste voedselvergiftiging is, maar gezien de andere landen waar jullie naar toe gaan staat jullie denk ik nog heel wat plee-geweld te wachten!

Have fun!

Paul en de rest van de praktijk ;)

• 23 Augustus 2011 - 13:20

Michel Weijdt:

Hehe, eindelijk de site gevonden. Had het ook gewoon aan iemand kunnen vragen maar zo eigenwijs als ik ben wilde ik het zelf oplossen. Ik heb even de tijd genomen om alles eens rustig te lezen en de foto's te bekijken. Wat een ervaring moet dat zijn zeg!!!
    En wat een verschil van landen/dorpen/steden. Nee, dan laat maar lekker in Wijchen met elk jaar een uitstapje naar Namur ofzo, daar vermaak ik me dan prima. Hahahhhahha.
    Ik hoop dat jullie , in alle gezondheid, deze reis kunnen voortzetten want een " gewone" frikadel speciaal zal er voorlopig niet inzitten. Altijd lekker als jullie straks weer thuis zijn.
    De spullen zijn opgehaald, met medewerking van je zusje Elle, die ik ook maar gelijk, bij mij op de zaak en thuis, aan het werk heb gezet. hahahhahahha. Poetsen en straks ook nog serveren en barwerk. Komt helemaal goed.

De site staat inmiddels al bij " favorieten" dus , vanaf nu, " volg" ik jullie wat vaker.

Wees voorzichtig en geniet.

Groeten,

Michel, Chantal, Kelly & Jana

• 23 Augustus 2011 - 21:11

Theo En ANS:

Hi, Roel en Paula,
    Wat een avontuur en dan zijn jullie nog maar net een paar weken weg, ook leuke foto's joh, dat wordt straks een mooi album. En ja, we hoeven niet te zeggen blijf genieten, dat doen jullie echt wel dat is duidelijk uit jullie verhaal en de foto's. We blijven jullie volgen, dus blijf van die mooie verhalen schrijven en foto's maken. Ben benieuwd naar de trektocht door de Gobi woestijn, klinkt lekker spannend.
    Liefs, xxx